Struktur och trygghet i vardagen
Med Qdent har Oris Dental i Landskrona fått full kontroll på rutiner, dokumentation och branschkrav. Systemet sparar dem tid och gör det enkelt för hela teamet att arbeta strukturerat varje dag.
Susanne Larsson har 30 års erfarenhet som tandsköterska, varav sju år på Oris Dental i Landskrona där de är nio anställda. Hon har erfarenhet av andra kvalitets- och ledningssystem från tidigare arbetsplatser och är tillsammans med en kollega ansvarig för Qdent på kliniken. Hon berättar för oss att beslutet att börja använda ett kvalitets- och ledningssystem kom av upplevelsen att det blev för svårt att själv hålla koll på alla nya regler, lagar och branschkrav.
”Jag har ett stort intresse för det här arbetet och har tagit med mig mycket erfarenheter från tidigare arbetsplatser. Qdent hjälper oss hålla reda på allt som ska göras, allt som ska dokumenteras och alla nya lagar och regler. Här får vi smidiga påminnelser och har tydliga rutiner när något akut inträffar eller en avvikelse uppstår. Det är till hjälp för oss alla på kliniken”, förklarar Susanne.
Smidigare vid tillsyn och smartare inköp
Med hjälp av Qdent upplever Susanne att man enklare lär sig av tidigare avvikelser, både information kring hur man gjorde sist och hur man ska göra för att undvika det framöver. När det sker en revision eller tillsyn är det också enkelt att snabbt visa att man har ordning på all dokumentation. På Oris Dental använder man också Qdent inför inköp och nyinvesteringar.
”Vi har allt vårt material och all utrustning i systemet. Det gör att vi lätt håller koll på när det är dags att köpa in mer och var vi handlade senast. Vi följer alltid upp om något går sönder och kan se hur ofta det sker. Beroende på vad vi får fram tar vi beslut om att köpa samma en gång till eller om vi ska byta leverantör”, säger Susanne.
Rätt start ger långsiktigt nytta
Susanne vill lyfta att när man investerar i ett sådant här system ska man se till att avsätta tid, både i uppstart och regelbundet, för att arbeta igenom och uppdatera alla rutiner och metoder från grunden så att de passar den egna kliniken. I Qdent finns enkla mallar och dokument för det arbetet.
”När grunden är gjord har man ett verktyg som är till verklig hjälp för alla på kliniken och inget faller mellan stolarna. Alla vet var man ska söka och kan alltid gå tillbaka och se hur man gjort i en viss situation tidigare. Det sparar mycket tid både i våra vardagliga rutiner och strategiska beslut”, berättar Susanne.
Till de branschkollegor som ännu inte har ett kvalitets- och ledningssystem vill Susanne skicka med att det är en investering som gör att man får struktur på allt och allt blir tillgängligt för alla på kliniken. Hon uppmanar alla att gå en kurs där man förutom att lära sig själva systemet också får ett utbyte med andra som har samma system, de som arbetat länge och de som är nya i branschen.
Läs fler artiklar om kvalitets- och ledningssystemet Qdent
”Jämnare vårdkvalitet på kliniken”
En intervju med Sofia på Tandfokus
”Qdent i praktiken – systemansvarig förklarar”
En intervju med Anneli på Almasoft