Jämnare vårdkvalitet på kliniken
För Tandfokus, med fyra kliniker och närmare 35 anställda, har Qdent blivit ett oumbärligt verktyg. Verksamheten har fått en jämnare vårdkvalitet genom att klinikens rutiner och dokumentation är samlad på ett ställe och man har stenkoll på allt hygienarbete.
Sofia Apelgren är tandsköterska och klinikkoordinator på Tandfokus. Kliniken hade använt Qdent i flera år, men när Sofia började för två år sedan bestämde man sig för att ta vara på hela potentialen i systemet.
”Jag hade inte arbetat med kvalitetsarbete på den här nivån innan jag kom till Tandfokus och idag är Qdent ovärderligt för mig som ska hålla koll på vad som gäller och hela tiden behöver tänka framåt, säger Sofia och fortsätter: ”Speciellt inom hygienen är systemet till verkligt stor hjälp. Vi får en tydlig överblick, det går snabbt att hitta informationen och alla gör nu på samma sätt.”
Qdent är klinikens digitala handbok
Motivet till att börja arbeta mer aktivt med Qdent har enligt Sofia varit både att bena ut hur verksamheten fungerar, tydliggöra allt en klinik behöver hålla reda på och att alla ska veta var all dokumentation finns. Ingen behöver lägga tid på att leta utan detta är klinikhandboken.
”Med stöd av Qdent kan vi förlita oss på att vi gör rätt i allt från en uppstart av ett behandlingsrum till hur man för journalanteckningar eller slänger avfall som belastar miljön. Qdent gör att vi känner oss trygga och har helt klart gett oss en jämnare vårdkvalitet”, berättar Sofia.
Målsättningen är att alla anställda ska arbeta i Qdent, men alla är inte riktigt där än. Tandfokus har fördelat ansvaret så att man är ansvarig för ett område och delar kunskapen med resten av teamet.
Fokusera rätt och involvera hela teamet
För den som precis investerat i Qdent vill Sofia ge rådet att fokusera på ett par områden och involvera flera på kliniken. Att arbeta igenom varje del helt innan man lägger till fler. Hellre att det tar lite längre tid och att man känner av nyttan lite i taget än att man har påbörjat för många områden och inte är klar med, eller har full nytta av någon enda del.
”När ni arbetat igenom gör ni sedan årlig översyn och uppdatering av varje område. Det finns ett bra årshjul i Qdent som vi följer helt. Det hjälper oss att planera det årliga kvalitetsarbetet steg för steg”, förklarar Sofia och tillägger: ”Idag har vi full överblick och bra kontroll på verksamheten, på vad vi använder, på våra hygienrutiner och att vi följer alla regler både för det administrativa och det kliniska arbetet”, säger Sofia.
Läs fler artiklar om kvalitets- och ledningssystemet Qdent
”Struktur och trygghet i vardagen”
En intervju med Susanne på Oris Dental
”Qdent i praktiken – systemansvarig förklarar”
En intervju med Anneli på Almasoft