Säker kommunikation – via funktionscertifikat
För att din klinik ska kunna kommunicera säkert med Försäkringskassan krävs ett så kallat funktionscertifikat. Det fungerar som ett digitalt ID-kort som skyddar känslig information – och vi på Almasoft hjälper våra kunder att få det på plats.
Vad är ett funktionscertifikat?
Ett funktionscertifikat är ett digitalt säkerhetsbevis som används för att kryptera kommunikationen mellan ditt journalsystem (t.ex. ALMA) och Försäkringskassan. Det säkerställer att patientuppgifter och ersättningsinformation skickas på ett tryggt sätt.
Hur fungerar det?
- Du beställer certifikatet direkt i ALMA via verktyget ALMA TLS under fliken Certifikat / Beställ nytt.
- Certifikatet är giltigt i 2 år.
- Det kan användas av flera kliniker – så länge de har samma organisationsnummer.
Viktigt att veta
Funktionscertifikat via Almasoft kan endast beställas av våra befintliga kunder.
Om din klinik inte använder våra system, hänvisar vi dig till din nuvarande journalsystemleverantör för hjälp med certifikat.

Illustration: Krypterad kommunikation mellan tandläkarklinik och Försäkringskassan med certifikat som säkerhetsnyckel.
Vill du veta mer
Fyll i en intresseanmälan, så kontaktar vi er inom kort.
Det går också bra att ringa eller skicka e-post.
Telefon: 046-23 81 80
Epost: