Skip to main content

Lottas resa på Almasoft

Att tillåtas utvecklas

Lotta Tinebo jobbar i supporten, guidar användare över telefon samt håller i utbildning i journalsystemet ALMA. Hon har varit anställd på Almasoft i sju år och har tagit möjligheten att utveckla sin tjänst efter vad hon själv brinner för.

På Almasoft är man duktiga på att fånga upp medarbetarnas intresse för kompetensutveckling. Från början var Lottas arbetsuppgift endast support, men efter visat intresse för att utforma och hålla i utbildningar fick hon även kliva in i den rollen. För ett år sedan fick Lotta frågan om att ta över ansvaret för sociala medier och marknadsföring som hon visat intresse för. Kombinationen av utbildning, support och inlägg i sociala medier har blivit väldigt bra.

Även om det är två olika avdelningar (utveckling och support) på Almasoft är man inte fler än att man känner alla, vilket Lotta tycker är bra och en nyckel för att upprätthålla ett framgångsrikt samarbete mellan kollegorna.

- På Almasoft jobbar vi väldigt mycket tillsammans. Vi hjälps åt och har alltid någon att fråga, förklarar Lotta. Det finns nog inte en enda dag utan att jag samarbetar eller tar hjälp av en kollega. De flesta av oss jobbar också inne på kontoret de flesta dagarna i veckan, något jag tror är en av nycklarna till att gänget blivit så sammansvetsat.

Det som verkligen inspirerar Lotta i arbetet är den direkta feedbacken hon får av kunderna när hon pratar med dem, i supporten eller under en utbildning. Det är också här hon får inspiration till vad hon ska ta upp i nyhetsbreven och idéer till inläggen på sociala medier.

- Det har jag lärt mig är att man aldrig blir fullärd. Hos oss på Almasoft, i tandvårdsbranschen och på de sociala plattformarna händer konstant nya saker. Produkter utvecklas och lagar uppdateras, så det gäller att hänga med när man har en så spännande och varierad tjänst, avslutar Lotta.