Skip to main content

Anneli får kvalitetsarbetet att fungera

Anneli Lönnblad som arbetat över 30 år inom tandvården har de senaste två åren axlat rollen som ansvarig för Qdent, Almasofts kvalitets- och ledningssystem. Hon har ansvar för utbildning, support och att förmedla kundernas feedback till utvecklarna. Två dagar i veckan svarar hon också i Almasofts allmänna support.

  • Helt klart är det en fördel att jag själv arbetat på en klinik. Jag har stor förståelse för hur svårt det kan vara att prioritera tid för kvalitetsarbete, men jag kan förklara vinsterna av ett bra kvalitetsarbete och visa på vad kunden har mest nytta av att starta med, för att få till sitt kvalitetsarbete i sin vardag, förklarar Anneli.

Tydligt kundperspektiv i utvecklingsarbetet

Med Annelis erfarenhet som tandsköterska och tandhygienist står hon alltid på kundens sida och kan bidra med kundperspektivet i diskussioner med utvecklarna av Qdent.

  • Min egen drivkraft gör att jag ibland är lite av en utmaning för mina kollegor, skrattar Anneli. Med kundens perspektiv i fokus vill jag alltid ha svar direkt och en snabb uppdatering av systemen. Jag borde bli bättre på att inse komplexiteten bakom och att viss utveckling tar tid, säger Anneli insiktsfullt.

Almasofts signum - lösa saker tillsammans

Anneli upplever företagskulturen på Almasoft som familjär. Alla värnar om varandra och gör allt för att vara en aktiv del av gemenskapen. Om någon har kört fast och skickar ett rop på hjälp i den interna chatten är det alltid någon som tar sig tid att komma förbi för att förklara och diskutera sig fram till en lösning, något som Anneli uppskattar väldigt mycket.

  • Jag fick en bra introduktion av den som hade tjänsten innan mig och har en egen mentor vad gäller den allmänna supporten. Själv är jag mentor för de andra vad gäller Qdent. De uttalade rollerna är jättebra och vi blir ett starkt team tillsammans, berättar Anneli.

En varierad arbetsdag

En vanlig dag på jobbet börjar med att Anneli ger sig i kast med e-posten och bokade uppstartsmöten som hjälper kunden att komma igång med grunderna i Qdent. Sen kan det bli att planera och uppdatera presentationer inför längre kurser och kortare webinar. Om kunden vill åker hon ut till kliniken och håller utbildning på plats. Regelbundet skriver och delar hon med sig av små, enkla tips för Qdent-användarna. Mellan allt detta svarar hon på supportfrågor.

Alla ska förstå vinsten med ett kvalitetssystem

Anneli inspireras av att se de resultat som ett aktivt kvalitetsarbete kan resultera i och känner sig ansvarig för att Almasofts kunder ska få Qdent att fungera smidigt i deras verksamhet. Framåt ser Anneli att hon kan bidra till ett än mer användarvänligt och optimalt kvalitetssystem i kommande versioner.

  • Min vision är att alla som har Qdent ska tycka att det är enkelt att använda, att de förstår vinsten och prioriterar arbetstiden för att använda det fullt ut. Eftersom systemet samlar all dokumentation på ett ställe blir det lätt att följa upp vad man gjort, hur man gjort det och se om man utvecklas i rätt riktning. Ett bra underlag för att sätta upp mål – och att nå dem, avslutar Anneli.

Annelis råd för att påbörja ett strategiskt förbättringsarbete

  1. Gör alla inom verksamheten delaktiga genom att dela upp ansvaret.
  2. Ta er an arbetet ett steg i taget, annars kan det kännas övermäktigt.
  3. Börja med att lägga in de uppgifter som ni måste hålla reda på.
  4. Hitta de områden där systemet kan göra mest nytta för er just nu.
  5. Ta er tid att följa upp vad ni gjort och hur det har gått.
  6. Våga ta hjälp för att ta nästa steg i kvalitetsarbetet.