Skip to main content

Tandhälsa optimerar arbetsdagen och patientupplevelsen med lösningar från Almasoft

Tandläkarmottagningen Tandhälsa i Växjös vårdfilosofi är att patienten i möjligaste mån ska få träffa samma vårdgivare, både sköterska och tandläkare, vid alla sina besök. Detta skapar en trygghet och en personlig service som bäddar för hög kvalitet. Till sin hjälp för att uppnå detta använder de journalsystem, bildhantering och kvalitetssäkring från Almasoft

”Vi valde ALMA när vi insåg behovet av en tidbok”, säger tandläkare Maria och berättar att på hennes klinik används idag ALMA journalsystem med de flesta tillägg, DentalEye för bilder och Qdent för kvalitetssäkring. ”Vi gillar systemen och Almasofts support är väldigt bra. Man behöver aldrig vänta länge på hjälp, de är duktiga och återkopplar alltid om de måste gräva djupare i någon utmaning.”

Maria Wennerholm och Elin Jacobson är båda tandläkare på Tandhälsa i Växjö. En privatklinik som de driver tillsammans sedan 2022. Tandhälsa har en längre historia och startades av Marias pappa redan 1967. Maria tog över 1997 och Elin anslöt 2015, vilket bidrog till att verksamheten växte i antal patienter, anställda och lokalyta.

Effektiviserar arbetsdagen

Maria påstår att hon inte är speciellt bra på datorer, men att hon tycker det är lätt att förstå hur ALMA fungerar.

”Tidboken är outstanding och ger mig en tydlig överblick med färgkodning för olika vårdgivare. Det är enkelt att se var det finns lediga tider, vilket effektiviserar arbetsdagarna”, förklarar Maria. ”Jag tror att vi var bland de första privattandläkarna i Växjö som skaffade eTand och idag har jag svårt att se hur vi skulle kunna klara oss utan.”

Patienternas upplevelse av kliniken

Elin och Maria uppskattar hur Almasofts lösningar, särskilt funktionerna på Mina sidor och i eTand, förbättrar tillgängligheten och patienternas upplevelse av kliniken. Besöken på kliniken blir också lugna, eftersom personalen enkelt kan nå all programvara direkt från datorerna i behandlingsrummen.

Almasoft håller mot konkurrenterna

Trots att Tandhälsa har använt Almasofts programvaror i många år och är väl bekanta med systemen, händer det att de blir nyfikna på nya alternativ på marknaden.

”Eftersom det idag erbjuds många journalsystem för tandvården har vi ibland kikat på andra system som säger sig vara billigare”, förklarar Elin. ”Men efter jämförelse hur systemen fungerar, vad de innehåller och möjligheten till support väljer vi varje gång att behålla Almasofts program då de passar oss och vår verksamhet perfekt.”

Elin och Maria förklarar att de styr hela sin arbetsdag genom ALMA, och att det är en stor fördel att ha allt samlat på ett och samma ställe.

Vilja att optimera användningen

När Maria och Elin blickar framåt ser framtiden för Tandhälsa bara ljus ut. Det är full fart i verksamheten och man har ett stabilt arbetslag.

”Med vår vårdfilosofi, vårt goda anseende och enkelheten att boka tid via nätet har vi ett ständigt inflöde av nya patienter”, förklarar Elin.

Under hösten kommer hela personalstyrkan, som består av åtta personer, att delta i Almasofts webinarium om eTand och Qdent. Systemen används av alla på kliniken, och detta ger möjlighet att lära sig optimera användningen tillsammans.

”Det finns alltid mer att lära och bli påmind om, så Almasofts utbildningar och webinarium är nyttiga för oss”, säger Maria och tillägger att hon tycker Almasoft lyssnar på användarna och utifrån behoven gör de kontinuerliga anpassningar och nya versioner av systemen.

För att hålla sig uppdaterade om branschnyheter och lagar tar de del av utskick och utbildningar från bland annat Almasoft, Tandläkarförbundet och Dental24. Maria och Elin följer även Almasoft och andra aktörer i sociala medier för att få de senaste uppdateringarna på ett lättsamt sätt.