Skip to main content

Dentify integrerat med ALMA

Videokonsultationer sparar tid för både tandläkare och patient.

Patienter som slipper ta sig till kliniken och tandläkare som hinner ha en tät kontakt med patienterna. En önskan om en digital lösning som inte längre ligger i framtiden, utan finns för oss i tandvården idag – Dentify videokonsultationer.

Idag känner de flesta av oss till att det finns vårdappar där vi kan kontakta en läkare snabbt och enkelt via mobilen, men inte alla av oss har funderat på samma lösning för ett besök hos tandläkaren. Vi har träffat en allmäntandläkare som sedan länge sneglat på andra medicinska branschers lösningar för distanskontakt. Johannes Tan gjorde sin tandläkarutbildning i Spanien och är verksam på Aqua Dental i Norrköping sedan 2018. Han arbetar främst med protetik, estetisk behandling och osynlig tandställning. Som en av de första att få testa Dentify introducerades han i systemet utan att helt veta vad det bäst skulle kunna stötta honom med.

Genom att använda Dentify i sitt arbete under ett och ett halvt år har han, utifrån tandläkarens perspektiv och patienternas feedback, kunnat utvärdera, framföra synpunkter och hjälpa Dentify att utveckla systemet som nu finns ute på marknaden.

Klinikens portal och patientens mobilapp

Dentify har två delar. Den första är klinikens portal där tandläkaren lägger in lediga tider, bjuder in patienter och startar upp inbokade videokonsultationer. Under mötet kan behandlaren själv zooma och ta screenshots när patienten in i mobilkameran visar vad man söker behandling för. Tandläkaren kan också direkt i portalen skriva anteckningar som kan integreras med journalsystemet.

Den andra delen är patientapplikationen som patienterna laddar ner till sin smarta mobil. Patienten skapar här en hälsodeklaration och kan själv ladda upp bilder, filmer, utlåtande och kostnadsförslag från andra kliniker för att jämföra. Det är också här man bokar tid med sin tandläkare.

- Både klinikens portal och patientens app är väldigt enkla och tydliga, förklarar Johannes. Patienten kan gå in via mobilen var de än befinner sig och tandläkaren gör allt sitt arbete via datorn på kliniken.

Ökad effektivitet och minskad väntetid

Vi förstår alla att vi inte kan röntga, laga tänder eller göra estetiska ingrepp på distans idag. Men mycket av tiden hos en tandläkare handlar om pre- och postoperativ information, speciellt för kosmetiska ingrepp.

- Jag använder videokonsultationer främst till rådgivning och utvärdering om behandling är lämplig, till informativa möten före planerad behandling och till uppföljningar efteråt, berättar Johannes.

Ett videosamtal kan också vara det som sänker tröskeln för att söka vård för den som känner obehag att besöka en tandklinik.

- Patienterna som använt videokonsultationer är positiva och det har varit väldigt uppskattat att slippa komma in till mottagningen. Samtidigt uppskattar de att jag blivit mer tillgänglig och att de under hela konsultationen har direktkontakt med mig som behandlande tandläkare, beskriver Johannes.

Ett återbud med kort varsel för en längre behandling på kliniken kan på ett ögonblick omvandlas till lediga tider för flera videokonsultationer. Patienter som letar efter en tid kan då få en snabb återkoppling av sin tandläkare, kanske redan samma dag.

Efter en videokonsultation med genomgång kring hur en behandling går till samt preliminära kostnadsförslag ges patienterna möjlighet att själv fatta beslut om fortsatta behandling.

Försäkringskassan har nyligen godkänt ersättning för digitala patientmöten inom tandvården. Med Dentify integrerat i ALMA bjuder du som tandläkare in till videomöten direkt i ditt vanliga journalsystem.